Kedengedeng van Hanoi naar Sapa

12 oktober 2013 - Sapa, Vietnam

Hoi,  vanuit Sapa hier weer een laatste update van helaas een van onze laatste dagen in Azie.

Gisterochtend hebben we na het ontbijt zelf een wandelroutte uitgestippeld door Hanoi, waar we inmiddels goed gewend zijn aan de hektiek van deze stad.  We hadden een prachtige zonnige warme dag.  Het regenseizoen is ons gelukkig zeer positief gezind.  We zijn lekker op de slippers in ons eigen tempo de stad gaan verkennen.  Na een half uurtje wandelen kwamen we buiten het drukke old quarter bij ee gigantisch meer (ik denk net zo groot als heel valkenswird) midden in de stad.  We hebben daar op een lokaal terrasje een kopje koffie gedronken.  Bestellen viel niet mee.  De vriendelijke bediening kon geen spat engels. En met handen en voeten speelden we het klaar om twee koffie te krijgen.  We kregen geen melk en suiker.  Na weer wat handen en voeten werk ook dit kunnen krijgen, en de eigenaresse de engelse woorden geleerd.  Toen geprobeerd de koffie te drinken in plaats van te eten, ik zal het proberen uit te leggen, neem een volle filter koffie en 1 kopje heet water, laat dit doorlopen, wacht ongeveer 2 dagen en warm het dan opnieuw op dan heb je ongeveer de koffie die wij kregen, met de gekregen melk en suiker en een fles water om aan te lengen hebben we het prutje toch maar opgedronken, we waren vanochtend toch al 2 keer naar de wc geweest.

Vervolgens onze route vervolgd naar een mooie tempel en daarna naar het presidentieel paleis waar ook voorheen Ho Chi Min heeft gewoond en gewerkt bezocht.  Hier een kleine rondleiding gedaan.  Daarna kwamen we langs onder andere het Mausoleum waar Ho Chi Min ligt opgebaard. Na nog een paar uur te hebben rondgewandeld hadden we dringend behoefte aan een terrasje met een koud glas in deze hitte.  Met de lunch hebben we vietnamese loempiatjes (springrolls) gegeten.  Niet te vergelijken met de vietnamees in nederland.  Voordat we naar ons hotel gingen nog een tas vol eten en drinken gekocht voor vanavond in de trein naar Sapa.

Om half 8 's avonds werden we opgehaald om naar het station te worden gebracht.  Hier troffen we weer een nederlands stelletje welke we ook in Halong Bay hadden ontmoet.  Het station hier is niet te vergelijken met Nederland.  Is een vlak terrein van perrons waar je gewoon tussen de treinen kan wandelen.  Met het instappen constateerden we dat we hier een heel goede keuze hebben gemaakt, door het boeken van een privecabine.  Elke cabine was niet groter dan 2 bij 2 meter met 4 bedden.  Elke cabine werde volgestauwd met 4 personen, toeristen en lokale bevolking door elkaar.  Wij waren de enige die met zijn tweeen een 4-persoonscabine bemanden.  We hoorden van anderen dat ze geen oog dicht hebben gedaan, terwijl wij in ons pyamaatje heerlijk hebben geslapen, voordat we onze tas met eten en drinken hadden aangebroken onder het genot van guus meeuwis op de telefoon met kedengedeng :-):-)

Met een slakkegangetje van niet harder dan 50km per uur in de piepende en krakende trein (je kon elke wissel voelen en horen, kwamen we vanochtend om 6 uur in Lao Cai aan.  Hier stond onze gids al weer netjes te wachten om ons in een uurtje naar Sapa te brengen.  Een klein gezellig stadje op 1600mtr hoogte in de bergen, met daar alle reistvelden zoals je deze alleen van fotos kent.   We waren vroeg en konden nog niet inchecken in het hotel.  We kregen wel eerst een ontbijt en hebben toen met de gids een wandeltocht gemaakt van zo'n 7 km.  Het stadje ligt boven aan een grote vallei.  We zijn door deze vallei gaan wandelen met links en rechts van ons de vele rijstterrassen tegen de hellingen.  De rijst was pas weg gehaald.  Ook hier gaat men richting de herfst.  Meteen vanaf het begin werden we belaagd door kleine kinderen en vrouwen in lokale klederdracht van de lokale Mongh-dorpen uit de omgeving om spulletjes (lees prulletjes) van hen te kopen.  De gids waarschuwde om hier niet op in te gaan, omdat je anders binnen de kortste keren hun hele dorp achter je aan hebt.  Wij hebben dit advies dan ook aan genomen.  Drie kinderen zijn ons toch tot het einde blijven volgen.  Aan het einde van de tocht met voornamelijk afdalingen werden we opgewacht door een auto welke ons vervolgens terug naar ons hotel in Sapa heeft gebracht.  We konden nu op onze kamer.  Weer een perfekte kamer met alles er op en er aan, met als hoogtepunt een balkon met een grandioos uitzicht over de vallei, bergen en rijsterrassen waar we zojuist doorheen zijn gegaan.

'S middags was ter vrije besteding welke we hebben benut om het gezellige stadje te bezichtigen, ons op te frissen en een uurtje bij te slapen.  Vanavond hebben we in het hotel onze eerste vietnamese fondue (hotpot) gehad.  Was weer kei lekker.  De spontane eigenaresse van het hotel zou ons het recept en ook dat van hun loempias mailen.

Het is nu 10 uur 's avonds en hebben toch ons vestje aan moeten trekken.  Het is op deze hoogte ruim 10 graden kouder dan in het warme Hanoi van gisteren.

Morgen worden we weer om 8 uur opgepikt voor een twee en een half uur durende rit naar een zondagsmarkt van de lokale bevolking.  Blijkbaar krijgen we op de kleurrijke markt weer allerlei typysche vietnamese koopwaar te zien, waaronder ook een dierenmarkt.  We laten ons maar weer verassen op deze laatste dagen van deze zeer boeiende reis.

Vele groetjes en tot de volgende (misschien de laatste) keer.

Lilian en wilfred.

1. Erik:
    12 oktober 2013
    Kedeng, kedeng, oe hoe!! Maak er nog meer moois van die laatste dagen daar. Niet te "nauw" kijken, dat doen zij wel voor je...
  2. Stans Backus:
    12 oktober 2013
    Na de Nederlandse treinreis te hebben overleefd, hebben jullie de reis naar Sapa ook gehaald. Het is weer een mooi reisverslag en prachtige foto's.
    Geniet nog van de laatste dagen en bereid je een beetje voor op ons koude kikkerlandje. Groetjes mama xxxxx
  3. 14 oktober 2013
    Geniet nog maar even na van al dat moois.
    Wij wensen jullie een goede reis terug.
    En tot ziens in Valkenswaard.
    Groeten pa en ma.