knotsgek Hanoi en prachtig Halong bay, vietnam

10 oktober 2013 - Hạ Long, Vietnam

Good Evening Viet Nam !!!!

Helaas Laos zit er op.  We denken een goede indruk te hebben gekregen van dit prachtige land,  ca 4 keer groter dan nederland maar met slechts 9 miljoen mensen een stuk rustiger.

Eergisteren zijn we vertrokken vanuit Luang Prabang wederom met een tweemotorig propellorvliegtuig.  We vertrokken een half uur te vroeg, en na het nutigen van een kop koffie en een broodje landen we binnen een uur in Hanoi, Vietnam.  Het verkrijgen van de Visa verliep vrij vlot.  Amper een voet op Vietnamese grond waren we meteen 90 dollar kwijt om ons paspoort terug te krijgen met een mooi gestempeld visum.  Na een sigaretje buiten het vliegveld werden we netjes opgehaald door onze chauffeur en naar het hotel in hartje Hanoi gebracht in de zogenaamde Old Quarter.  Tijdens deze rit beseften we door onze ervaringen van 4 jaar geleden weer waar we waren, in een groot verkeersinfarct, waar alles overkomt als een ongeorganiseerde chaos.  Na inchecken in ons hotel wel een kleine tegenvaller.  De kamer was zeer netjes ingericht, doch was zeer klein en had twee ramen welke rechtstreeks uitkeken op een muur, een halve meter verderop.  We waren tot op heden ruime kamers gewend met balkons waar we graag vertoefden.
Na wat opfrissen zijn we de straat op gegaan.  Het was inmiddels donker.  Dit was voor ons echt een cultuurshock vergeleken met de afgelopen tijd.  Elk straatje was een grote chaos van autos, vooral veel scooters, kraampjes, en etende mensen op straat. Na een half uur in deze drukte (blijkbaar waren we op de nightmarket terecht gekomen) te hebben rond gelopen, konden we nog steeds geen restaurantje vinden.  Achteraf blijkt dat we de verkeerde wijk zijn in gegaan.  Uiteindelijk toch maar besloten om op straat te eten.  We dachten veilig te kiezen door het te houden bij gegrilde kip en friet.  Ons tafeltje werd toen ook nog eens aangevuld met allerlei sausjes, soep rijst en komkommer.  Het smaakte eigenlijk best prima.  Achteraf waren we toch bedonderd en konden voor 26 euro aan vietnamese Dongen afrekenen.  Dit is hier op straat veel te veel.  Om er vanaf te zijn toch maar betaald en terug naar ons hotel gegaan.
Na het ontbijt de volgende dag werden we met een minibus naar Halongbay (een van de door Unesco erkende wereldwonderen) gebracht voor onze mini-cruise. Een tocht van 4 uren over 160km.  Rijden gaar hier niet zo snel.  Onderweg weer de meest idote dingen gezien die ze op een scooter konden vervoeren zoals levende varkens en zelfs een complete buffel.  We hebben gelukkig een foto als bewijs.
In Halong aangekomen werden we opgewacht door onze toergids Jacky, zoals hij zich noemde, voor deze twee dagen.  Met een klein bootje werden we samen met zo'n 20 anderen naar ons schip gebracht.  De grootse die in de haven lag met een groot restaurant, twee dekken met slaapkamers en een topdek met bar.  We hadden een prachtige slaapkamer met alles er op en er aan inclusief badkamer en balkon met uitzicht op zee.  Na wat opfrissen werden we uitgenodigd voor de lunch waarbij de boot is gaan varen.  Deze bestond uit maar liefst zeven gangen en was heelijk.  Na de lunch hadden even wat tijd voor ons zelf. En konden we het topdek op.  Hier werd direkt duidelijk wat Halong Bay zo bijzonder maakt.  Honderden grote en kleine eilandjes zover als je kan zien welke als torentjes uit de zee steken.  Na een kort tochtje hebben we een grot bezocht in een van de vele eilandjes. Daarna was er gelegenheid om op een ander eilandje te zwemmen of te wandelen.  Wij verkozen het topdek van de boot, om van het heerlijke uitzicht te genieten.  Achteraf was dit een goede keuze.  We werden getrakeerd op een mooie zonsondergang.  Vervolgens een heerlijk 7 gangen-diner met onder andere oesters, garnalen en krab.  We hebben de dag op het topdek afgesloten met de vele lichtjes van alle andere boten die ook 's nachts op zee bleven.

'S morgens na de koffie gingen we weer een stukje varen om vervolgens met een roeiboot door een grot te gaan waarna  we uitkwamen bij monkey-mountain.  Hier zouden veel apen zitten.  Wij hebben er geen een gezien.  Weer terug op de boot was het tijd voor de brunch waarna we weer terug gingen naar de vaste wal en vervolgens weer de vier uur durende rit terug naar hanoi.

Vanmiddag zijn we opnieuw door deze knotsgekke stad gewandeld echter nu met daglicht konden we ons beter orienteren en onze draai vinden.  Na een koud biertje en een bak koffie hebben we verschillende restaurantjes gevonden in de oude stad.  Deze keer weer heerlijk gegeten bij 69 Ma May met onderandere gegrilde eend en een vietnamese specialiteit van varkensvlees.

Morgen hebben we wandeltocht door de stad gepland, en zullen we 's avonds worden opgehaald om met de slaaptrein naar Sapa te gaan.  Dit word helaas onze laatste bouwsteen van deze geweldige vakantie.

Zodra het weer kan, melden wij ons weer,

Groetjes lilian en wilfred.

1. Stans Backus:
    10 oktober 2013
    Hallo LIlian en Wilfred, ik ben weer in Nederland, heb een leuke vakantie gehad.
    Maar dat was niets vergeleken met wat jullie allemaal beleven. Wat een prachtige verhalen hebben jullie en wat zullen jullie veel indrukken in jullie geheugen moeten opslaan. Ik wens jullie nog veel reisplezier voor de laatste dagen geniet ervan, lieve groetjes van mama xxxxxx
  2. Geert en Suzanne:
    11 oktober 2013
    Wauw, prachtige verhalen en foto's, geniet nog van jullie laatste dagen!!!!
  3. Erik:
    12 oktober 2013
    Weer veel ervaringen rijker met veel contrast tussen het primitieve en het luxe. Blijf van beide genieten!!!